×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

معاونت بین الملل دانشگاه  - دفتر گرنت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

همکار محترم : سرکار خانم دکتر فاطمه سوری  عضو هیات علمی پژوهشکده چشم و علوم بینایی - دکترای سلولی و مولکولی  - دانش آموخته دانشگاه تهران

ضمن تبریک موفقیت شما همکار محترم در کسب گرنت Bridging Grant: NIMAD – ZHAW (Zurich University of Applied Sciences) که نشان از تلاش و زحمات فراوان شمـــا دارد. به اطـــــلاع می رساند این معاونت به منظورهمکاری با محققین در دستیابی این دانشگاه به گرنت های بین المللی در نظر دارد تا تجربیات و یا اطلاعات لازم را در اختیاردانشجویان و اعضا هیات علمی از طریق دفتر گرنت قرار دهد لذا از شما محقق عزیز خواهشمند است ضمن پاسخگویی به سوالات ذیل ما را در این امر یاری نمایید.

  1. آیا شما در جهت دریافت گرنت ، در نوبت اول موفق به دریافت شدید ؟ اگر نه در نوبت چندم این تلاش به ثمر رسید؟ (خلاصه ایی در این مورد ذکر نمایید.) بله، در نوبت اول موفق به دریافت گرنت شدم. از آنجا که این پژوهش با همکاری دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه ژنو تعریف شده بود و گرنت مذکور نیز گرنت مشترک ایران و سوئییس بود، گرنت مناسبی جهت اخذ حمایت مالی برای هر دو طرف همکاری به نظر می رسید.
  2. جهت ارائه و یا ویرایش پروپوزال ازمنابع خاص و یا روش خاص استفاده نموده اید؟(خلاصه ایی در این مورد ذکر نمایید و چند نکته کلیدی و طلایی حاصل از تجربه خود را در اختیار سایرین بگذارید.) به نظرم بابت ارائه پروپوزال قابل قبول جهت دریافت هرگونه داوری مثبت، به روز بودن نویسندگان و منابع ذکر شده حائز اهمیت می باشد؛ اما نقطه کلیدی در دریافت گرنتهای بین المللی شاید تقسیم مناسب کار و مراحل پژوهش بین دو و یا چند دانشگاه مورد همکاری بر اساس ظرفیتها و توانایی های موجود و کارشناسی شده می باشد. مسلما داور باید قانع شود که هر کدام از مراکز مورد همکاری، قابلیت و یا ظرفیت انجام مراحل متعهد شده را دارند. نکته دوم اهمیت پژوهش بر اساس نیازهای روز دنیا و جامعه مورد مطالعه می باشد. پژوهشهای کاربردی به ویژه در حوزه های علمی به روز دنیا شانس پذیرش بالاتری دارند.
  3. به نظر شما جهت موفقیت هر چه بیشتر محقیقن در اخذ گرنت های بین المللی به چه شاخص های می بایست توجه نمایند؟ به عقیده من جهت آغاز کردن همکاری های بین المللی ابتدا باید در مراکز و دانشگاه های داخلی بسترسازیهای مناسب صورت پذیرد، تا همکار خارجی را به آغاز همکاری ترغیب نمود. در این خصوص ما در پژوهشکده چشم و علوم بینایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از سال 1394 آغاز به راه اندازی اولین سیستم ثبت ملی بیماران مبتلا به دیستروفیهای وراثتی شبکیه نمودیم. در این رجیستری علاوه بر معاینه بالینی و ثبت اطلاعات کامل بیماران در نرم افزار ویژه طراحی شده توسط مهندسین مجرب، بیوبانک DNAاز بیماران و برخی از اعضا خانواده های آنها تهیه و بررسی ژنتیک بخش قابل توجهی از این خانواده ها صورت گرفت. به دنبال اطلاعات به دست آمده طی این سالیان، ژن های اصلی (از لحاظ فراوانی جهش های بیماریزا در بین بیماران ایرانی) مشخص و جهت اهداف ژن درمانی کاندید گردیدند. پس از آن ژن درمانی را که از مطالعات به روز و پراهمیت دنیا می باشد، جزو اهداف استراتژیک خود قرار دادیم. همچنین در صورت پیشرفت موفق پروژه و رسیدن به فازهای بالینی لیست مناسبی از بیماران حامل جهش در ژن های مذکور موجود و اطلاعات کامل فرد بیمار و امکان تماس با آنها برای ما فراهم می باشد. از سوی دیگر تیم پژوهشی کاملی متشکل از چشم پزشکان متخصص شبکیه و پاتولوژی چشم جهت کارآزمایی های پیش بالینی و بالینی و متخصصین علوم پایه از گرایشهای مختلف و مرتبط تشکیل دادیم و به دنبال همکار خارجی در جهت تقویت بخشهایی از این پروژه عظیم بودیم که در آن نقاط ضعفی احساس می گردید. با تشکیل این کارگروه متشکل از محققین ایرانی و خارجی، پتانسیل تعریف پروژه ژن درمانی را در پژوهشکده چشم و علوم بینایی ایجاد و جهت جذب گرنت اقدام گردید.
  4. جهت دریافت گرنت به غیراز مرکز نیماد به مراکز دیگر دراین خصوص مراجعه نموده اید؟ لطفا جهت آشنایی دیگر محققین منابع را نام ببرید ؟ خب منابع دیگری مانند صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری نیز برای دریافت گرنت مناسب هستند ولی برای پروژه مذکور خیر، مراجعه دیگری نداشته ام.
  5. لطفا در چند خط به صورت صمیمانه مطالبی که راه گشای دانشجویان در این امر باشد را مرقوم نمایید. به نظرم دانشجو اگر اهداف بلند پژوهشی برای سالیان طولانی پیشرو دارد، بهتر است از ابتدا با پایان نامه ها یا پروژه هایی شروع کند که بداند با سلایق پژوهشی خود و مطالعات روز دنیا هم خوانی دارد. هم راستا بودن پژوهشهای فرد در مقاطع تحصیلی مختلف خود، باعث تمرکز هرچه بهتر بر روی هدف پژوهشی خواهد بود و تغییر مکرر حوزه پژوهشی بیشتر سبب سردرگمی و اتلاف وقت فرد و سرمایه های ملی می گردد. تجربه پروژه های مشترک بین دانشگاه های داخلی و معتبر خارجی را نیز قویا پیشنهاد می کنم.
  6. لطفا در چند خط به صورت صمیمانه مطالبی که راه گشای اعضا هیات علمی  در این امر باشد را مرقوم نمایید. آنچه به نظرم می رسد که در سیستم دانشگاهی ما باید بیشتر تقویت گردد، روحیه کار گروهی است. پروژه های بزرگ با اهداف کاربردی و طویل مدت، نیازمند همکاریهای پیوسته و خالصانه تیم پژوهشی و اغلب متشکل از تخصص های مختلف دارد. مساله دوم که البته بخش قابل توجهی از آن مربوط به تعاریف سیستم ارزشیابی علمی دانشگاه ها می باشد، این است که ملاک ارزشیابی صرفا تعداد مقالات چاپ شده سالیانه فرد هیئت علمی نباشد، تا محقق بتواند با فراغ خاطر بیشتری به سمت پروژه های کلان طویل مدت برود که ممکن است پس از سالها منجر به چاپ مقاله یا مقالات البته ارزشمند تر، یا محصولات دارویی و صنعتی گردد و یا حتی آزمون و خطایی جهت تعریف صحیح ترپروژه های آتی باشد و تنها سبب دستیابی به دانش فنی و جهت دهی پژوهش در راستای نیازهای ملی و حتی جهانی باشد. معمولا آغاز همکاریهای بین المللی خود می تواند زمینه ساز فراهم سازی فرصت های دیگر همکاری برای پروژه های متعدد باشد؛ به عنوان مثال به دنبال این گرنت و همکاری با دانشگاه ژنو، پروپوزال پژوهشی دیگری نیز برای دریافت گرنت بزرگتر از یک موسسه سوئیسی سابمیت کرده ایم که در آنجا نیز من به عنوان یکی از مجریان پروژه به همراه همکاران سوئیسی پروپوزال را ارائه نموده ایم.

 

علاقه مندان به پرسش و اخذ پاسخ از خانم دکتر فاطمه سوری میتوانند سوالات خود را از طریق پست الکترونیکی به آدرس : intl_ grant@sbmu.ac.ir با ذکر" سوال از خانم دکتر سوری " در کادر موضوع ایمیل مطرح نمایند.

فایل‌ها

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست